Mijn Muziek

Wie ben ik

Ik ben pianist, componist en docent Jantine Omta, sinds 2014 fulltime docent aan praktijk voor Piano & Zang.

In 1986 ben ik geboren en opgegroeid op een biologische boerderij in de Polder, waar ik op jonge leeftijd al ontdekte dat ik iets wilde doen met mijn liefde voor muziek. Ik ben begonnen met pianoles, maar daarna werd ook zingen en liedjes schrijven mijn passie.

Wat doet Pianist Componist en Docent Jantine Omta

In 2011 behaalde ik mijn Bachelor diploma aan het ArtEZ conservatorium in Enschede. Ik startte mijn carrière als koorbegeleider bij diverse koren in Enschede en als vaste arrangeur van het muziektijdschrift “Musicselections”. In 2014 startte ik mijn eigen lespraktijk en werk sindsdien fulltime als docent. Sinds 2020 heb ik mijn eigen webshop waarin ik mijn eigen pianocomposities en lesmethoden aanbied.

Inmiddels merkte ik steeds vaker dat veel lesmateriaal wat door muziekwinkels wordt verkocht allemaal hetzelfde aanbod is. Leerlingen gaven aan dat ze het saaie oefeningen en ouderwetse kinderliedjes vonden. Ik ben lesmethoden gaan schrijven op basis van mijn praktijk ervaring als docent waarbij ik rekening houd met een generatie waar You Tube en muziek apps niet meer weg te denken zijn. Mijn eerste piano lesboek is Puk & Billie

In mijn eigen tijd schrijf ik liedjes waarbij ik graag samenspeel met violisten, blazers en andere singer- songwriters. Ik werk nauw samen met muziek productie studio The Record Shed en onderhoud ik mijn online les aanbod. 

Heijs banner
Over mij

Hoewel ik muziek altijd al erg leuk vond, kon ik op jonge leeftijd nog niet altijd de discipline opbrengen om elke dag 30 minuten mijn toonladders en cadensen te oefenen. Zelfverzonnen melodieën en teksten zingen op akkoorden die ik al kende besteedde ik het liefst mijn tijd aan.

Gelukkig kreeg ik van mijn ouders een gestructureerde oefen omgeving met een degelijke piano in een rustige ruimte en aanmoediging om toch, op gezette tijden te oefenen. Toen ik op een piano op school een keer iets spontaan en onvoorbereid speelde, kwamen al mijn klasgenootjes om mij heen staan om te luisteren. Hun verwonderde blik gaf mij veel zelfvertrouwen en motivatie om door te gaan met de muziek. Het inspireerde mij ook om andere kinderen en jongeren enthousiast te maken voor muziek.

Het begint mijnsinziens niet bij de toonladders, cadensen en juiste techniek. Ik haal voldoening uit enthousiast maken van kinderen en jongeren, zodat ze uit eigen beweging motivatie vinden om te leren en te oefenen.